Zameldowanie na pobyt stały i czasowy cudzoziemców
Zameldowania na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem – udzielonym na podstawie art. 33§2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wymagane dokumenty
- wypełniony formularz meldunkowy z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponującym innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenie pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu).
Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: wypis z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu.
- paszport lub karta pobytu, a w przypadku państwa członkowskiego EFTA i Szwajcarii także inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
Przy zameldowaniu na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące:
dla obywateli członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państwa członkowskiego EFTA
i Szwajcarii:
- „zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu” lub „dokument potwierdzający prawo stałego pobytu”
dla obywateli innych państw:
- karta pobytu, wiza, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany.
Przy zameldowaniu na pobyt stały:
dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw członkowskich EFTA i Szwajcarii:
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu
dla obywateli innych państw:
- karta pobytu wydana w związku z zezwoleniem na osiedlenie się, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany.
W przypadku zgłoszenia wyjazdu lub powrotu przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do zgłoszenia wyjazdu lub powrotu;
- dowód osobisty pełnomocnika lub w uzasadnionym przypadku inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy OBEJMUJE WYŁĄCZNIE cudzoziemców nie będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw EFTA oraz Szwajcarii. Zameldowanie na pobyt czasowy do 3 miesięcy zgłasza się ustnie w obecności właściciela lub najemcy lokalu z zachowaniem pozostałych wymogów wskazanych do zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące. Cudzoziemcy z innych państw, których obywatele mogą podróżować do Polski bez wiz - przy zameldowaniu na okres do 3 miesięcy nie przedstawiają wizy lub innego dokumentu zezwalającego na pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Miejsce złożenia dokumentów
- Stanowisko pracy ds. ewidencji ludności i kadr Urzędu Gminy pok. nr 10,
tel.(89) 621-03-94
Opłaty
Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej.
Termin i sposób załatwienia
Zameldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24.09.2010 o ewidencji ludności (tekst jedn. Dz. U. z 2017 roku poz. 657)
Inne informacje
Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa EFTA lub Szwajcarii oraz członek rodziny ww. cudzoziemca jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Cudzoziemiec będący obywatelem innego państwa jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 4 dniu licząc od dnia przybycia do tego miejsca - zwalnia się z obowiązku zameldowania cudzoziemca, którego pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.
Zameldowanie ma charakter rejestracyjny.